
Matka alkaa aina lähtöpisteestä
Työpaikkani, Raahen Mattilanperän kylällä sijaitsevaTikkalan koulu, on aikalailla keskellä metsää. Ympäröivä luonto tarjoaa meille koulun ovenavauksella autenttisen kokemus- ja oppimisympäristön. Puusto, kenttäkasvusto ja siellä elävät eläimet antavat ihmeteltävää ja oivaltamisen mahdollisuuksia niin alakouluikäisille lapsille kuin koulun aikuisellekin. Omien luokkieni kanssa olen hyödyntänyt ympäristöä melko paljon, mutta usein olen miettinyt, miten pystyisin siirtämään opetusta vielä useammin ulos. FEE:n jäsenenä silmiini osui viime vuoden lopulla sähköpostia selatessani mielenkiintoinen koulutusilmoitus. Useamman vuoden pohdintaani löytyi vihdoinkin ratkaisu.
Aloitin SYKLI:n ympäristöalan erikoisammattitutkinnon opiskelun ulkona oppimisen painotuksella tammikuussa 2024. Takana on nyt kaksi lähiopetusjaksoa, koulun ja samassa pihapiirissä sijaitsevan Vekkulan ryhmäpäiväkodin piha-alueiden kunnostushankkeen suunnittelu ja käyntiin polkaisu sekä uuden lukukauden aloitus viime viikolla. Opintojen osalta on jo tässä vaiheessa kiitettävä SYKLI:ä erittäin selkeistä ohjeista ja materiaaleista, jotka tekevät opintotehtävät helpoiksi toteuttaa. Hyvä näin, koska koulun arki on pienessäkin yhteisössä hektistä ainakin näin alkulukukaudesta.
En tiedä muista, mutta ainakin minun havainnointi ammattisilmällä on päällä lähes aina ja kaikkialla. Kuvaamista riittää, missä tahansa kulkiessani, koska usein mieleen tulee, että tuossapa hyvä idea hyödyntää opetuksessa. Kirjakaupat ovat paikkoja, jotka minun tulisi kiertää kaukaa, tai vähintään ilman maksuvälineitä. Harvoin pääsen ulos ostamatta jotain opetusta silmällä pitäen. Toisaalta hyvä niin, säästän työnantajan materiaalikustannuksia. Kuluvan vuoden hankinnoissa olen keskittynyt oivaltamista ja oppimisen motivointia lisäävien kirjojen ja pelien etsimiseen.
Olen työskennellyt opettajan yli 20 vuotta ja jossain vaiheessa työ vain alkoi puuduttaa. Onnekseni olen voinut opettaa kaikkia alakoulun luokka-asteita. Osan vuosista vietin pienryhmäopettajana haastavien oppilaiden ryhmässä. Jokainen oppilas on muovannut minusta paremman opettajan, mutta samanaikaisesti työ ei enää motivoinut. Paine lisätä opetuksessa vuosi vuodelta jotain vähän lisää ja erilaista alkoi olla melkoista sekametelisoppaa. Lisänä tuli yhä enemmän paperi- ja kehittämistyötä, joka vei aikaa oppilaiden opetuksesta ja lisäsi palkattomia työtunteja kotona. Jossain vaiheessa vastaan tuli kaksi vaihtoehtoa; keskityn opetukseen, kuten parhaimmaksi koen tai "pitäkää tunkkinne". Valitsin ensimmäisen vaihtoehdon.
Aloin toteuttaa enemmän toiminnallista ja ilmiöpohjaista opetusta. Lisäksi otin oppilaat mukaan suunnittelemaan ja annoin heille mahdollisuuden toteuttaa heille tärkeitä asioita. Jokainen oppilas on yksilö omine vahvuuksineen sekä haasteineen ja ryhmässä oleellista on auttaa heidät huomaamaan juuri ne vahvuudet. Viime kevätlukukaudella 20 oppilaan 5.-6. luokkani pyöritti koko kevätlukukauden oppilaskerhoja koulun muille oppilaille pitkällä ruokavälitunnilla. He suunnittelivat, markkinoivat ja toteuttivat neljää eri kerhoa täysin itsenäisesti. Oppilaat pääsivät toteuttamaan omia vahvuuksiaan ja tuottivat samalla paljon iloa koulun muille oppilaille. Aika monen luokkani oppilaan arviointikansioon sain laittaa keväällä ohjaustodistuksen ja suositella heitä vastaavaan toimintaan.
Tällä lukuvuodella minulla on työhistoriani helpoin oppilasryhmä. Ryhmä, joka innostuu jo sanasta "tehtäisiinkö" tietämättä, mitä on tulossa. Ryhmä, joka kykenee toimimaan ryhmänä tukien samalla luokkakavereita, kun tukea tarvitaan. Minulla on ryhmä, jonka kanssa voisin hyvin lähteä pitkälle matkalla. Teemme kuitenkin toisin, me menemme metsään ja joen varteen. Tutkimme koulun kolmen kylän historiaa kivikaudelta asti. Yövymme luonnossa. Retkeilemme lähiympäristössä. Osallistumme piha-alueen kehittämisen suunnitteluun ja toteutukseen. Minun tehtäväni on antaa raamit toiminnalle ja taata toiminnan turvallisuus, mutta opetus toteutuu pääsääntöisesti tutkien, kokeillen, kysyen, erehtyenkin ja varmasti myös oivaltaen. Osa lapsista tarvitsee toiminnallista oppimista ja jokainen siitä hyötyy. Kaiken lisäksi se on kivaa. Meille tulee huikea vuosi!